مهمترین فواید و خواص گوشت شترمرغ

خواص مواد عذایی
مهمترین فواید و خواص گوشت شترمرغ

شترمرغ بزرگترین پرنده موجود در کره زمین است که گوشت آن، گوشت قرمز محسوب می‌شود. تردی این گوشت بسیار زیاد است و طعم آن با گوشت گوساله قابل مقایسه است. گوشت شترمرغ به عنوان یکی از سالم‌ترین و کم چربی‌ترین گوشت‌های قرمز شناخته می‌شود که دارای میزان چربی و کلسترول به نسبت کمتری است. بنابراین، می‌تواند جایگزین مناسبی برای سایر گوشت‌های قرمز باشد و برای سلامتی مزایا و فواید زیادی دارد. خواص گوشت شترمرغ توسط محققان و کارشناسان تغذیه تأیید شده است. این گوشت نقش مهمی در بهبود عملکرد اعضای داخلی بدن، حفظ تناسب اندام، تقویت خانم‌های باردار، سالمندان و کودکان ایفا می‌کند. برای اینکه بدن به ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیازش برسد، مصرف گوشت شترمرغ یکی از بهترین گزینه‌ها است. علاوه براین باعث پیشگیری از بیماری‌های مختلف نیز می‌شود.

در بوی و طعم، گوشت شترمرغ تقریباً شباهتی به گوشت گاو دارد. اما تفاوت آن این است که گوشت شترمرغ سالم‌تر و مغذی‌تر از گوشت گاو است و هیچگونه بیماری یا انگلی را به انسان منتقل نمی‌کند. با این حال، افراد زیادی هنوز به خواص گوشت شترمرغ آگاهی کافی ندارند و به جای آن اغلب از گوشت گاو، گوسفند، مرغ و ماهی استفاده می‌کنند. در حقیقت، گوشت شترمرغ نسبت به دیگر گوشت‌های قرمز سالم‌تر و مغذی‌تر است و می‌تواند به چندین روش پخت متنوع سرو گردد.

در ادامه، ما به بررسی خواص و فواید گوشت شترمرغ برای سلامتی می‌پردازیم و روش‌های لذیذ آموزش پخت این گوشت را نیز به شما ارائه می‌دهیم. با ما همراه باشید.

خواص گوشت شترمرغ

جدول ارزش غذایی و خواص گوشت شترمرغ

در جدول زیر میزان مواد معدنی، ویتامین‌ها، پروتئین، کالری و سایر مواد غنی دیگر موجود در ساختار گوشت شترمرغ به صوورت تفکیک شده نوشته شده است. همانطور که مشاهده می‌کنید گوشت شترمرغ سرشار از پورتئین، آهن، پتاسیم، فسفر، منیزیم و روی است که در نوع خود بی‌نظیر است!

کالری

۱۶۵ سدیم ۷۲ میلی گرم

پروتئین

۲۰ گرم کلسیم

۷ میلی گرم

چربی کل

۸.۷ گرم منیزیم

۲۰ میلی گرم

چربی اشباع

۲.۲ گرم پتاسیم

۲۹۱ میلی گرم

کلسترول

۷۱ میلی گرم آهن

۲.۹۱ میلی گرم

کربوهیدارت

۰ روی

۳.۵۱ میلی گرم

قند

۰ فسفر

۱۹۹ میلی گرم

ویتامین E ۰.۲۴ میلی گرم ویتامین B

۳.۴ میلی گرم

۸ مورد از مهمترین فواید گوشت شترمرغ

گوشت شترمرغ با توجه به پایین بودن چربی و کلسترول، برای افرادی که رژیم غذایی کم چرب دنبال می‌کنند و برای بیماران قلبی عروقی، توصیه می‌شود. البته باید به این نکته اشاره کرد که بر اساس حکمت متخصصان علم تغذیه، مصرف گوشت شترمرغ به صورت روزانه و پیوسته مناسب نیست و بهتر است آن را به عنوان یکی از گوشت‌های مصرفی معمولی در رژیم غذایی روزانه جای دهیم. گوشت شترمرغ به خوبی دارای طبع گرم و خشک است. برخی از مهمترین خواص گوشت شترمرغ و مزایای مصرف آن به شرح زیر است:

  • استفاده از گوشت شترمرغ در درمان دردهای مفصلی مانند سیاتیک، درد کمر و ساق پا که ناشی از برخورد سردی با بدن است، مفید است.
  • استفاده از گوشت شترمرغ در طب سنتی به عنوان درمان برخی بیماری‌های زنان ناشی از سردی رحم مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • طب سنتی ذکر کرده است که استفاده از این گوشت موجب از بین رفتن سردی بدن، تغییر باد و برطرف شدن بلغم می‌شود.
  • میزان بالای امگا ۳ و ویتامین‌های گروه ب در گوشت شترمرغ، مصرف آن را در درمان و روان شدن از افسردگی مفید می‌کند.
  • به دلیل پایین بودن چربی، کلسترول و سدیم موجود در این گوشت، یکی از مهمترین ویژگی‌ها و فواید درمانی آن پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی است و از لخته شدن خون جلوگیری می‌کند.
  • گوشت شترمرغ طبیعی به باکتری‌های مضر مانند ایکولای و سالمونلا مقاوم است.
  • به دلیل حاوی بودن مقدار زیادی آهن، مصرف گوشت شترمرغ در درمان کم خونی مفید است و برای زنان باردار توصیه می‌شود.
  • گوشت شترمرغ در طب سنتی برای درمان نقرس و سیاتیک استفاده می‌شود.

8 مورد از مهمترین فواید گوشت شترمرغ

بهبود سلامت قلب

یکی از موارد مهم که باید به آن توجه کنیم، بهبود سلامت قلب با مصرف مداوم گوشت شترمرغ است. این گوشت دارای کمترین مقدار چربی است که باعث می‌شود شرایط مناسبی برای شرایط عروق قلب شما فراهم شود. اگر دچار بیماری قلبی خاصی هستید و می‌خواهید بهترین گوشت را برای وعده‌های خود انتخاب کنید، مناسب است از گوشت شترمرغ به‌عنوان گزینه اصلی استفاده کنید. این گوشت به عنوان یک جایگزین برتر برای گوشت‌های دیگر شناخته می‌شود و ارزش آن باید بی‌نقص در نظر گرفته شود.

سرشار از امگا ۳

برای تقویت سیستم ایمنی بدن، باید از محصولاتی که حاوی امگا ۳ هستند، استفاده کرد، زیرا این ماده تأثیر قابل توجهی بر روی سلامت دارد. با انتخاب گوشت شترمرغ، به یک منبع عالی از امگا ۳ دسترسی پیدا می‌کنید. این گوشت حاوی مقادیر زیادی از امگا ۶ نیز می‌باشد. ترکیب این ترکیبات، گوشت شترمرغ را به یک وعده غذایی شگفت‌انگیز برای همه‌ی شما تبدیل می‌کند. اگر قصد دارید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کرده و به سطح بالاتری برسانید، حتماً باید گوشت شترمرغ را در رژیم غذایی خود در نظر بگیرید.

کمک به درمان کبد چرب

افراد مبتلا به بیماری کبد چرب باید از گوشت مرغ، گوساله و مشابه آن پرهیز کنند زیرا این گوشت‌ها دارای مقدار نسبتاً زیادی چربی هستند. گوشت شترمرغ اما برای این افراد مضر نیست زیرا کمترین مقدار چربی را داراست. این گوشت به عنوان یک گزینه بی‌نظیر برای بیماران کبد چرب شناخته می‌شود و برای آن‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند.

کمک به بیماران دیابتی

گوشت گوساله، گاو، و… دارای مقدار زیادی قند هستند که برای افراد دیابتی ضررآور خواهد بود. گوشت شترمرغ از این نظر هیچ معضلی ندارد و می‌توانید بدون نگرانی از آن در رژیم غذایی خود استفاده کنید. توصیه می‌شود که در این زمینه حتماً با پزشکان خود مشورت کنید.

سرشار از پروتئین

برای انجام فعالیت‌های روزانه و حفظ سلامت، نیاز به پروتئین داریم که این ماده را از منابع مختلف می‌توان دریافت کرد اما گوشت شترمرغ از جمله گوشت‌های برتر در این زمینه است. این گوشت دارای مقدار بالایی پروتئین است که به سرعت در بدن جذب می‌شود و روند تأمین پروتئین لازم برای بدن، به بهترین شکل انجام می‌شود.

منبع عالی آهن

آهن یکی از عناصر ضروری برای بدن است که باید به مقدار کافی مصرف شود. گوشت شترمرغ علاوه بر خوشمزه بودن، یک منبع عالی برای دریافت آهن به شمار می‌رود. استفاده از این گوشت برای افزایش مقدار آهن در بدن توصیه می‌شود.

عدم استفاده از آنتی‌بیوتیک

بسیاری از مزارع پرورش شترمرغ به صورت سنتی و بدون استفاده از آنتی‌بیوتیک فعالیت می‌کنند. بنابراین، استفاده از گوشت شترمرغ به عنوان گزینه‌ای سالم برای خوراک ورزشگران و افراد دیگر است.

درمان بیماری‌های مفاصل و سیاتیک

گوشت شترمرغ می‌تواند به عنوان راهکاری برای درمان بیماری‌هایی مانند درد سیاتیک مورد استفاده قرار گیرد. از خصوصیات مفید این گوشت برای تقویت عملکرد تیروئید هم می‌توان استفاده کرد.

فواید گوشت شترمرغ

کلام آخر

از فواید گوشت شترمرغ صحبت کردیم و اینکه از هر نظر غنی و مغذی است. تمام افراد، به خصوص بانوان، کودکان و سالمندان باید این ماده مغذی را در رژیم غذایی خود جای دهند. این پرنده هم به عنوان یک ماده غذایی با ارزش، هم به عنوان برنامه تجارتی سودآور و هم به عنوان محصول بسیار مغذی و مقوی شناخته می‌شود. به شما توصیه می‌کنم در هر هفته حداقل یک یا دو بار از گوشت این پرنده در وعده‌های غذایی خود استفاده کنید.

سوالات متداول

در ادمه به سوالات متداول در رابطه با خواص گوشت شترمرغ پاسخ می‌دهیم:

بهترین روش پخت گوشت شترمرغ چیست؟

گوشت شتر مرغ را می‌توان مانند گوشت گوساله با روش‌های مختلفی طبخ و مصرف کرد. غذاهای پرطرفداری همچون آبگوشت، کتلت، کباب، خورشت قیمه، برگر، پیتزا و استیک با استفاده از گوشت شتر مرغ قابل پخت هستند. یعنی شما می‌توانید به جای استفاده از گوشت‌های پرچرب گاو و یا گوسفند از گوشت شترمرغ برای تهیه این غذاهای خوشمزه استفاده کنید. البته باید این نکته را در نظر بگیرید که کدام قسمت گوشت شترمرغ را می‌خواهید طبخ کنید، به عنوان مثال گردن شترمرغ صرفا مناسب آبگوشت و خورشت است اما از ران آن می‌توان برای کباب و استیک نیز استفاده کرد.

کدام قسمت گوشت شترمرغ بهتر و مفیدتر است؟

بیشترین گوشت قابل استفاده این پرنده از لحاظ تجاری، از قسمت پا‌ها و ران شترمرغ به دست می‌آید و از کیفیت بالایی نیز برخوردار است. با این حال گردن شترمرغ نیز دارای خواص بسیاری است که نباید از آن غافل شد.

چه کسانی نباید گوشت شترمرغ بخورند؟

گوشت شترمرغ علی رغم خواص که دارد، غلیظ و دیر هضم است، به همین دلیل افرادی که معده ضعیفی دارند بهتر است از زیاده روی در مصرف آن پرهیز کنند. همچنین به دلیل طبع بسیار گرم گوشت شترمرغ مصرف آن برای افراد گرم مزاج و در فصول گرم سال توصیه نمی‌شود و بهتر است همراه با مصلح مصرف شود.

برچسب‌ها:

| مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید