مهمترین فواید و خواص گوشت بوقلمون

خواص مواد عذایی
مهمترین فواید و خواص گوشت بوقلمون

گوشت بوقلمون یکی از لذیذترین و مقوی‌ترین گوشت‌های ماکیان است که منبع غنی از ویتامین‌های گروه B و آنتی‌اکسیدان است. بنابراین گوشت بوقلمون موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و از ابتلا به بیماری‌های مختلف پیشگیری می‌کند. در این مطلب سعی داریم اطلاعات کاملی درباره خواص گوشت بوقلمون در اختیار شما قرار دهیم. در صورتی که می‌خواهید رژیم غذایی مناسبی داشته باشید و به فکر سلامت بدن خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

جدول ارزش غذایی گوشت بوقلمون

بوقلمون از گوشت قرمز و سفید تشکیل شده که حاوی ریز مغذی‌های متعددی است و خواص بسیاری برای سلامتی بدن دارد. البته ارزش غذایی یک تکه گوشت قرمز با گوشت سفید متفاوت است. در جدول زیر ارزش غذایی ۸۵ گرم گوشت سفید و گوشت قرمز بوقلمون را با هم مقایسه می‌کنیم.

خواص

گوشت قرمز بوقلمون گوشت سفید بوقلمون

کالری موجود در ۸۵ گرم گوشت

۱۷۳

۱۳۵

چربی موجود در ۸۵ گرم گوشت

۱۳/۵ گرم

۲۶/۳

کربوهیدرات موجود در ۸۵ گرم گوشت

صفر

صفر

پروتئین موجود در ۸۵ گرم گوشت ۷/۲۴ گرم

۷/۲۴

مهم‌ترین خواص گوشت بوقلمون چیست؟

گوشت بوقلمون سرشار از پروتئین و ریز مغذی‌هایی مانند کولین، سلنیوم، زینک، ویتامین‌های گروه ب و اسیدآمینه‌های ضروری است و نسبت به گوشت قرمز گوسفند و گوساله خواص بیشتری برای سلامتی بدن دارد. موارد زیر مهم‌ترین خواص گوشت بوقلمون برای بدن است.

خواص گوشت بوقلمون برای کاهش اضطراب و افسردگی

این روزها اغلب افراد تنش‌های مختلفی را تجربه می‌کنند که باعث می‌شود درگیر اضطراب و استرس شوند. گنجاندن گوشت بوقلمون در رژیم غذایی باعث کاهش استرس و افسردگی و تجربه آرامش می‌شود. زیرا گوشت بوقلمون حاوی یک اسید آمینه ضروری به نام تریپتوفان است که بر افزایش ترشح سروتونین مغز تاثیر دارد. بنابراین می‌توانیم انتظار داشته باشیم مصرف گوشت بوقلمون علاوه بر کاهش استرس بر بهبود خلق و خو هم تاثیر بگذارد.

تاثیر گوشت بوقلمون بر بهبود کیفیت خواب

همانطور که پیش از این هم گفتیم مصرف گوشت بوقلمون باعث ترشح سروتونین از مغز می‌شود. سروتونین یک انتقال دهنده عصبی است که بدن را آرام می‌کند. از طرف دیگر سلنیوم و ویتامین‌های گروه B موجود در گوشت بوقلمون باعث می‌شود ایمنی بدن بیشتر شود و خواص گوشت بوقلمون بر بهبود کیفیت خواب تاثیر بگذارد.

فایده گوشت بوقلمون برای پیشگیری از کم‌خونی

یکی دیگر از فواید گوشت بوقلمون جلوگیری از کم‌خونی است. گوشت بوقلمون سرشار از آعن است که موجب افزایش تعداد گلبول‌های قرمز خون می‌شود و خطر ابتلا به کم‌خونی را کاهش می‌دهد. این ویژگی در زنان باردار که ۲ برابر بیشتر از افراد عادی به کم‌خونی مبتلا می‌شوند حائز اهمیت است و می‌تواند نیازبدن بدن مادر و جنین را تامین کند.

خواص گوشت بوقلمون در تقویت عضلات بدن

پروتئین موجود در گوشت بوقلمون نیازهای بدن را تامین می‌کند و باعث حفظ توده عضلانی می‌شود. بنابراین لازم است مصرف گوشت بوقلمون در رژیم غذایی ورزشکاران، سالمندان و کودکان گنجانده شود.

مهم‌ترین خواص گوشت بوقلمون چیست

بهبود سلامت قلب و عروقی با مصرف گوشت بوقلمون

تغذیه مناسب در سلامت قلب و عروق تاثیر دارد. کسانی که مبتلا به بیماری‌های قلبی هستند باید از مصرف غذاها و گوشت‌های چرب پرهیز کنند. بوقلمون دارای گوشت قرمز و سفید است که قسمت سفید آن کلسترول پایینی دارد. از طرف دیگر گوشت بوقلمون سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است که در سلامت قلب و عروق تاثیر دارند.

به همین دلیل توصیه می‌کنیم کسانی که مبتلا به بیماری‌های قلبی هستند، گوشت بوقلمون با کلسترول پایین را جایگزین گوشت‌های پرچرب نمایند تا بتوانند از سلامت بدن خود محافظت کنند. البته باید به این نکته دقت داشته باشید که بیشترین چربی بوقلمون در پوست آن ذخیره می‌شود، بنابراین لازم است قبل از مصرف حتما پوست آن را جدا کنید.

فواید گوشت بوقلمون برای کبد چرب

یکی از مهم‌ترین فواید گوشت بوقلمون دفع سموم از بدن است. با توجه به اینکه سموم بدن در کبد جمع می‌شوند لازم است گوشت بوقلمون را در وعده‌های غذایی بگنجانیم تا اسید آمینه موجود در آن از تجمع سرب و جیوه در کبد جلوگیری نماید.

خواص گوشت بوقلمون برای دیابت

گوشت بوقلمون فاقد قند است که باعث می‌شود کسانی که دیابت دارند بتوانند با خیال راحت از آن استفاده کنند.

سلامت پوست و مو با گوشت بوقلمون

گوشت بوقلمون منبع غنی از پروتئین و ویتامین Cاست که باعث کلاژن‌سازی در بدن می‌شود. کلاژن در سلامت مو و ناخن تاثیر دارد و موجب درخشان و پرپشت شدن موها می‌شود.

تاثیر گوشت بوقلمون در کاهش احتمال ابتلا به سرطان

سلنیوم موجود در گوشت بوقلمون خطر ابتلا به سرطان‌های ریه، مثانه، معده و سینه را کاهش می‌هد. از طرف آنتی‌اکسیدان‌های موجود در گوشت بوقلمون در کاهش احتمال ابتلا به سرطان تاثیر دارد.

گوشت بوقلمون برای تقویت استخوان

یکی از مهمترین خواص گوشت بوقلمون تقویت استخوان‌ها است. زیرا گوشت بوقلمون منابع غنی از ویتامین D و کلسیم است و می‌تواند نیازهای بدن برای محکم‌کردن استخوان‌ها را تامین کند. همچنین منیزیم موجود در گوشت بوقلمون باعث می‌شود جذب کلسیم بیشتر شود.

تاثیر گوشت بوقلمون بر سلامت تیروئید

گوشت بوقلمون سرشار از سلنیوم است که در میزان ترشح هورمون‌های تیروئید تاثیر دارد و موجب تنظیم متابولیسم بدن می‌شود. کسانی که درگیر کم‌کاری یا پرکاری تیروئید هستند بهتر است برای بهره‌مندی از خواص گوشت بوقلمون حتما قسمت‌هیا بدون چربی را مصرف کنند.

فواید گوشت بوقلمون برای پیشگیری از ابتلا به آلزایمر

یکی دیگر از مهم‌ترین خواص مصرف گوشت بوقلمون در وعده‌های غذایی تاثیر آن بر قدرت ذهن و سلامت مغز است. با مصرف گوشت بوقلمون می‌توانید اطمینان داشته باشید فرایند یادگیری کودکان و نوجوانان بهتر می‌شود و می‌توانید از ابتلای سالمندان به آلزایمر پیشگیری نمایید. جالب است بدانید میزان فسفر موجود در گوشت بوقلمون تقریبا ۴ برابر میگو است که علاوه بر تقویت حافظه بر افزایش جذب کلسیم هم تاثیر می‌گذارد.

کنترل وزن بدن با مصرف گوشت بوقلمون

گوشت بوقلمون شاخص گلیسمی پایینی دارد که موجب احساس سیری طولانی‌مدت می‌شود. بنابراین علاوه بر اینکه میزان قند خون را کنترل می‌کند باعث کنترل وزن هم می‌شود.

خواص گوشت بوقلمون از نگاه طب سنتی چیست

خواص گوشت بوقلمون از نگاه طب سنتی چیست؟

متخصصان طب سنتی افراد مختلف را از نظر مزاج یا طبع به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌کنند که هر کدام از آن‌ها خصوصیات ویژه‌ای دارند و باید رژیم غذایی خاصی داشته باشند.  مزاج‌های مختلف طب سنتی شامل موارد زیر است:

  • افراد دموی با طبع گرم و تر
  • افراد صفراویی با طبع گرم و خشک
  • افراد سودایی با طبع سرد و خشک
  • افراد بلغمی با طبع سرد و تر

مطابق این دسته‌بندی کسانی که مزاج گرمی دارند باید از مواد غذایی با طبع سرد استفاده کنند، در حالی‌که افرادی با مزاج سرد باید غذاهای با طبع گرم استفاده کنند. بهتر است بدانید گوشت بوقلمون در طب سنتی طبع گرم و تر دارد و برای افرادی سودایی و بلغمی مناسب است. زیرا می‌توانند با مصرف گوشت بوقلمون طبع بدن خود را متعادل کنند. به عبارت دیگر با مصرف گوشت بوقلمون گرمای بدن افزایش پیدا می‌کند و می‌توانیم از بروز بیماری‌هایی که در اثر سردی و تجمع بلغم در بدن ایجاد می‌شوند پیشگیری نماییم.

» بیشتر بخوانید: قیمت و خرید بوقلمون زنده

بهتر است اطلاع داشته باشید در طب سنتی هر غذایی باید با مصلح آن استفاده شود؛ مصلح گوشت بوقلمون هم گشنیز و سماق است. یعنی گشنیز و سماق باعث می‌شود از رطوبت گوشت بوقلمون کاشته شود و هضم و جذب آن راحت‌تر شود. از طرف دیگر گشنیز عطر و طعم مناسبی به غذا می‌شود و موجب خوش‌طعم شدن آن می‌شود. علاوه بر این متخصصان طب سنتی هم مانند طب نوین اعتقاد دارند، گوشت قرمز و سفید بوقلمون خواص متعددی برای سلامتی دارد. خواص گوشت بوقلمون از نظر طب سنتی شامل موارد زیر است:

  • کاهش میزان کلسترول خون
  • تقویت سیستم ایمنی بدن و ضد ام اس
  • بهبود خواب
  • رشد و ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده
  • بازسازی و تقویت بدن بعد از ورزش
  • تاثیر مثبت بر رشد کودکان
  • استحکام استخوان‌ها
  • ضد سرطان و آرتروز
  • ضد افسردگی و بیماری‌های اعصاب
  • درمان موثر ناراحتی‌های گوارشی و بهبود عملکرد روده
  • منبع مناسب آهن و جلوگیری از کم‌خونی
  • مفید برای سلامت پوست و مو
  • تاثیر مثبت بر کاهش وزن و تنظیم متابولیسم بدن

جمع بندی

گوشت بوقلمون از لذیذترین گوشت‌های پرندگان است که سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است و برای طبخ غذاهای مختلف مناسب است. مصرف گوشت بوقلمون در وعده‌های غذایی باعث سلامت بدن و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف می‌شود. در این مطلب سعی کردیم اطلاعات کاملی درباره خواص گوشت بوقلمون برای سلامتی در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم این اطلاعات برای شما مفید باشد.

سوالات متداول

در ادامه به سوالات پرتکرار در رابطه با فواید و خواص مصرف گوشت بوقلمون می‌پردازیم:

بهترین روش پخت گوشت بوقلمون چیست؟

هر فردی می‌تواند متناسب با ذائقه یا شرایط جسمی خود گوشت بوقلمون را در روغن سرخ کند یا اینکه با ادویه‌ها و سبزیجات تازه بخارپز یا کبابی نماید. حتی می‌توان برای پخت فسنجان یا خورشت‌ هم از گوشت تازه بوقلمون استفاده کرد. پیشنهاد می‌کنیم به‌جای بریان کردن گوشت بوقلمون از روش‌های طبخ سالم آن استفاده کنید.

گوشت بوقلمون برای چه کسانی خوب نیست؟

کسانی که سنگ کلیه دارند یا مبتلا به نقرس هستند برای مصرف گوشت بوقلمون محدودیت دارند. زیرا گوشت بوقلمون حاوی اسید آمینه پورین است. همچنین کسانی که کلسترول بالایی دارند باید در مصرف گوشت بوقلمون احتیاط کنند. با توجه به اینکه میزان نمک گوشت بوقلمون زیاد است، لازم است کسانی که فشار خون بالایی دارند، در مصرف آن احتیاط نمایند.

کدام قسمت گوشت بوقلمون بیشترین خواص را دارد؟

چربی ران بوقلمون بیشتر است که باعث می‌شود طعم بهتری داشته باشد. اما اگر می‌خواهید گوشت سبک و سالمی مصرف کنید، سینه بوقلمون انتخاب مناسب‌تری است.

برچسب‌ها:

| مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید